Pedagogisch handelen

Pedagogisch handelen

De Bavokring is een katholieke school die de kernwaarden van de RVKO nastreeft. Daarnaast hanteren we de volgende schoolregels:

  • 'Iedereen vindt het fijn als we lief zijn voor groot en klein.'
  • 'We zijn zuinig op ons materiaal, want dat is van ons allemaal.'
  • 'Op de gang zijn we rustig en stil, omdat iedereen wil werken.'
  • 'Op onze school houden we het netjes en schoon, dat vinden we heel gewoon.'
  • 'Op school spreken we Nederlands, want dat verstaan we allemaal.'

De Bavokring wil een veilige plek zijn waar alle leerlingen zich optimaal kunnen ontwikkelen. We hanteren duidelijke regels en afspraken en verwachten dat ouders, leraren en externe betrokkenen hierin het goede voorbeeld geven. Als regels en afspraken worden overtreden, treden we kordaat op om de veiligheid voor alle leerlingen te waarborgen. Aan het begin van elk schooljaar besteden we uitgebreid aandacht aan groepsvorming met behulp van 'De Gouden Weken' en 'Grip op de groep', waarbij leerlingen actief betrokken worden bij het creëren van een positief pedagogisch klimaat.

Op De Bavokring gebruiken we de methode Vreedzame School, waarin we de volgende thema's behandelen:

  • We horen bij elkaar
  • We lossen conflicten zelf op
  • We luisteren naar elkaar
  • We hebben hart voor elkaar
  • We dragen allemaal bij
  • We zijn allemaal anders.

We besteden veel aandacht aan preventie van ongewenst gedrag, het leren oplossen van conflicten door kinderen (of met hulp van mediatoren) en respectvol omgaan met klasgenoten, leraren, ouders en anderen.

Aandachtsfunctionaris kindermishandeling

Op school werken we volgens de vijf stappen van de meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling:

  1. Breng de signalen in kaart en leg ze vast.
  2. Overleg met collega's en raadpleeg indien nodig VTRR.
  3. Ga in gesprek met de ouders.
  4. Beoordeel de mate van geweld en bepaal de aard en ernst van de situatie.
  5. Meld het bij VTRR of pak het zelf als school in samenwerking met partners op.

De meldcode beschrijft wie welke stappen neemt bij vermoedens van huiselijk geweld of kindermishandeling. Bij vermoedens geven we een signaal af in de verwijsindex (SISA). Op school hebben we getrainde aandachtsfunctionarissen huiselijk geweld en kindermishandeling, die extra deskundigheid hebben op dit gebied. Ze brengen het onderwerp regelmatig onder de aandacht bij het schoolteam, fungeren als klankbord en ondersteunen collega's.

Leerkrachten worden verwacht signalen op te merken, ontwikkelingen en zorgen vast te leggen en tijdig te delen met de aandachtsfunctionaris binnen de school. Leerkrachten, aandachtsfunctionarissen en andere onderwijsprofessionals kunnen betrouwbare volwassenen zijn voor kinderen en hen ondersteuning bieden om hun gevoel van veiligheid te vergroten.

Voor meer informatie over het werken met de meldcode verwijzen we naar het 'Plan van aandacht & protocol meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling' van de RVKO, dat op te vragen is via de directie.

Aandachtsfunctionarissen huiselijk geweld en kindermishandeling: Martine Velthuizen en Manon Korsloot

SISA

Soms ondervinden leerlingen problemen bij het opgroeien. Als de problemen dusdanig zijn dat hulp van buiten de school nodig is, werken wij met SISA.

SISA is een computersysteem dat ervoor zorgt dat verschillende instanties die betrokken zijn bij een kind beter met elkaar kunnen samenwerken. Hierdoor kunnen ze sneller contact opnemen en bespreken wie welke hulp kan bieden aan het kind. Het doel is om de begeleiding zo goed mogelijk af te stemmen. Ouders hoeven zelf niets te veranderen en houden gewoon contact met de instanties waar ze al bekend mee zijn. In SISA staat alleen vermeld dat het kind onderwijs volgt op onze school, er staat geen persoonlijke informatie in. Het systeem is goed beveiligd en alleen toegankelijk voor geautoriseerde organisaties. Meer informatie over SISA is te vinden op: www.sisa.rotterdam.nl

Schorsen en verwijderen

In zeldzame gevallen kan het voorkomen dat een leerling geschorst of verwijderd wordt. Schorsing gebeurt als een leerling ernstig wangedrag vertoont en er tijd nodig is om naar een oplossing te zoeken. Ernstig wangedrag kan bijvoorbeeld diefstal, bedreiging of geweld zijn. Een schorsing geldt altijd voor een bepaalde periode, nooit voor onbepaalde tijd. Verwijdering is een maatregel die genomen wordt als de relatie tussen school en leerling en/of ouders onherstelbaar verstoord is. Het is een uiterste maatregel die zorgvuldig wordt voorbereid en genomen door het bevoegd gezag van de school. We streven er altijd naar om eerst in overleg te gaan met de leerling, ouders en leerkracht.

Tijdelijke Geschillencommissie Toelating en Verwijdering

Ouders hebben de mogelijkheid om bezwaar te maken tegen het verwijderingsbesluit van het College van Bestuur. Ze kunnen ook het geschil voorleggen aan de Tijdelijke Geschillencommissie Toelating en Verwijdering, die binnen tien weken een uitspraak zal doen. Als een geschil bij de Geschillencommissie is aangemeld en ouders ook bezwaar hebben gemaakt bij het bevoegd gezag, neemt het bevoegd gezag geen beslissing op het bezwaar voordat de commissie een oordeel heeft geveld. De termijn voor het nemen van de beslissing op het bezwaar wordt tijdelijk onderbroken totdat de commissie haar oordeel heeft gegeven.