Procedure van klachten bij RVKO

Procedure bij klachten

De meeste klachten over de dagelijkse gang van zaken op school of in de kinderopvang worden in goed overleg tussen ouders, personeel en schoolleiding opgelost.

Als dit, gezien de aard van de klacht, niet mogelijk is of als de behandeling niet naar tevredenheid verloopt, kunt u een klacht indienen bij de bovenschools manager van de school of bij de landelijke klachtencommissie. Bij privacygevoelige zaken kunt u ook contact opnemen met de vertrouwenspersoon van onze school of het schoolbestuur.

De bovenschools manager, de landelijke klachtencommissie en de vertrouwenspersoon zullen eerst nagaan of er geprobeerd is om de klacht op schoolniveau op te lossen. Als dat niet het geval is, kan deze weg worden bewandeld.

We raden aan om een klacht eerst bij de bovenschools manager in te dienen. De afhandeling van een klacht bij de klachtencommissie duurt minimaal 3 maanden.

Als u vindt dat de klacht niet naar tevredenheid is afgehandeld, kunt u alsnog de klacht indienen bij de landelijke klachtencommissie.

Het indienen van klachten en de afhandeling ervan zijn gebonden aan regels. Deze regels zijn vastgelegd in de klachtenregelingen van ons schoolbestuur, de RVKO.

De RVKO heeft drie klachtenregelingen:

a. Algemene klachtenregeling voor basisscholen.

b. Algemene klachtenregeling voor kinderopvang (RVKO en SKPR).

c. (Klachten)regeling voor (vermoedens van) seksueel misbruik en/of intimidatie in basisscholen en kinderopvang.

De klachtenregelingen zijn verkrijgbaar via de directie of de contactpersoon van de school. Zij hebben ook de contactgegevens van de bovenschools manager en de vertrouwenspersoon.

De klachtenregelingen zijn ook te vinden op de website www.rvko.nl/over-ons/onderwijs-en-kwaliteit/regelingen

Vertrouwenspersonen van onze school: Dimitri Hauck en Sabrina Burger

Bovenschools manager: Dhr. P van Deursen
Externe vertrouwenspersoon RVKO: Dhr. R.W. Verhoeven

Vertrouwensinspecteurs

Ouders, leerlingen, leerkrachten, directies en besturen kunnen de vertrouwensinspecteur benaderen als zich in of rond de school problemen voordoen op het gebied van:

  • Seksuele intimidatie en seksueel misbruik
  • Lichamelijk geweld
  • Grove pesterijen
  • Extremisme en radicalisering.

Ernstige klachten die vallen binnen deze categorieën kunnen voorgelegd worden aan de vertrouwensinspecteur. Deze zal adviseren en informeren. Centraal meldpunt vertrouwensinspecteurs: telefoon 0900 -1113111